7 de gen. 2019

NADAL 2018

La veritat és que han estat uns dies sobretot per descansar i desconnectar una mica. Evidentment, reunir-nos amb la família i els amics i compartir taula m’encanta. Menjar i beure! Però tot i que ho intento ja no hi ha aquella màgia de quan era petit. Bons moments, si! Nostàlgia de temps passats, també! Aquest darrer tram d’any ha estat ñ dur i em conformo amb que ens haguem pogut retrobar totes i tots. La resta, de cor ho dic, tant de bo desaparegués del mapa per sempre més. Odio profundament aquesta voràgine de propaganda i de comprar com a ‘locus’. Del black Friday dels collons fins al 7 de gener. De propaganda a tota hora. De gastar, gastar... i cap sentiment! Això no és Nadal ni res. Estem imbecilitzant més la canalla del que ja de per si ho està amb regals i més regals la majoria inútils.
Una miqueta de repassada dels actes en els que d’alguna manera he participat.

081218 FESTA DE LA IMMACULADA CONCEPCIÓ. D’alguna manera el Nadal va començar per a nosaltres aquest dia ja que vam baixar les caixes de l’altell amb les figures i tota l’ornamentació nadalenca, i després d’anar al camp a recollir elements diversos decoratius procedírem a muntar el pessebre. Primer a Colldejou i l’endemà a Reus. És d’aquells moments que visc amb una especial alegria!

161218 DIA DE LA MARATÓ. Al matí vam fer una excursió resseguint la ruta per on Gaudí diuen que es va inspirar: la Desenrocada. I en els ulls de Gaudí hi van instal•lar el nostre pessebre.

211218 SOPAR COLLA REUS. Darrer dia de treball abans de començar les vacances de Nadal. Costipera descomunal però ganes de retrobar els Amics al Flaps. Passar una estoneta junts, menjar-nos unes estupendes pizzes i fer unes copes mentre repassem fragments de vida que hem compartit.

221218 SORTEIG ‘LOTERIA NAVIDAD’. Poca cosa hem rascat. Només en participacions. La més destacada amb el número 95.077 de la revista Lo Collet. Aquest, any per altre, toca; és un xollo.

241218 NIT DE NADAL. Al matí vam arribar-nos al pessebre de sorra de la Pineda. Una obra la mar de bonica per la qual val molt la pena passejar-s’hi ben a la vora una estoneta. Quins artistes!

Havent dinat vam anar fins al Jardiland on vam adquirir dos periquitos nous per mons pares. I és que just uns dies abans s’havia mort el verdet. Ja a la tarda, a mons pares els hi vam portar un sopar del Catering Pere. Uns canelons de marisc i lluç al forn. Amb ells, els pericus van fer cap per primera vegada a casa seva.

A les vuit fèiem cap a Colldejou. Cadires amunt i cap a ca la Lurdes i cal Anton; és que fórem una gentada. Sopàrem plegats amb la família de cal Tomás en un pica pica molt ben calculat.
Havent sopat, el tió va prendre el protagonisme. La canalla el va fer cagar fins a cinc vegades, fins que la fusta va dir prou amb una cagada final de fruita. La taula s’omplí amb les joguines de grans i petits, ben etiquetades amb els noms dels receptors. Després torrons, cava i neules!

La nit i la matinada ens van caure al Casal, posant música enllaunada, bevent cervesa i jugant al Risk.

251218 DIA DE NADAL. I el tió també va ser cagat a casa nostra.

En un dia net i clar, vam baixar a Reus, ens vam arreglar i a donar un tomet aprofitant el bon solet. La Mercadal estava a tope. I a dinar! Vam fer cap al Batan per dinar plegats amb mons pares. Aperitiu i de menú: sopa de galets amb pilotes i canalons. Excel•lent! De postres torrons i neules i molt de cava.

Abans però vam veure els bells retaules de l’interior de sant Pere i els que fan a l’exterior i al voltant de la Prioral.

Sense massa dilació vam anar cap a casa ja que calia preparar el dinar de l’endemà. Per si o per no jo ja vaig deixar parada la taula aquella mateixa nit.

261218 SANT ESTEVE. Doncs si, vam dinar a casa. Vermutillo lleuger, tenint en compte que ja era el tercer dia de menjar. I per dinar crema de marisc i cassoleta de peix amb rovellons de la temporada. De postres dolços variats i licoret variat. I celebrar que, malgrat les dificultats d’aquests darrers temps entre accidents i operacions, vam poder brindar una i diverses vegades plegats.

291218 PESSEBRE DELS ESTELS A CASTELLÓ (VANDELLÒS). Arribar encara de dia, amb aquella llum rogenca a les roques de la muntanya i el poblet recuperat dalt del turonet a punt, amb aquella màgia i una gentada fent cua per entrar fa molt de goig. Durant 4 jornades, el Pessebre dels Estels ha obert les seves portes i ja en van 21 edicions. L’encant és veure com al poblet, abandonat fa un temps i recuperat amb els anys, s’hi recupera la vida amb certàmens com aquest o el Rustic fest. A cada casa es rememoren oficis alguns ja perduts o oblidats, volent explicar a la gent tècniques que per la immensa majoria es desconeixen; com fer sabó, remeis casolans, preparar infusions, filar, arregalar botes, treballar les arnes, fusteria, barberia... Els quadres humans es representen en cases que han anat recuperant lentament teulades, sostres i parets. A més hi podem trobar escenes del pessebre com l’anunciació, els pastors o el naixement. Tot sota la gran arcada aixecant-se al cel i que n’és el gran símbol. Abans de marxar, en una gran carpa als afores, berenes un bon tall de pernil i pa, i de record pots adquirir alguns dels productes relacionats amb el pessebre i el poble. Els diners recaptats van per seguir amb la reconstrucció de Castelló.

301218 PESSEBRE VIVENT DE PORRERA (PRIORAT). Vint-i-quatre anys després, el poble de Porrera ha tornat a lluir amb el pessebre vivent. Enguany les escenes s’han repartit pel carrer de la Font de Dalt. Trossos de carrer i cases s’han reconvertit per escenificar el naixement, l’infern, l’anunciació o els reis, des del cor del poble anant en direcció a Torroja. És pura màgia com les cases recuperen un toc que les fa especials. I és que a Porrera hi ha cases precioses, que encara testimonien un passat ben maco. Vells cellers, pous, baixos, escales, magatzems, coves, corrals... que queden dignificats amb les diferents representacions que s’hi fan. El plat fort quedava pel final. Allà on s’acaba el poble, la part més espectacular del pessebre amb la font, animalets diversos, els pastors, l’anunciació i els reis. Per acabar cal adquirir l’excel•lent vi del pessebre o anar a fer una begudeta calenta al bar. Els beneficis de les vendes del mercat, el forn i les botigues aniran destinats a l’Associació club Vaixell de Tarragona. Per molts anys Porrera!

311218 CAP D’ANY A COLLDEJOU. Tot s’acaba! Quan arriben aquestes dates tinc ganes ja d’acabar l’any i començar una etapa nova. Doncs bé, per celebrar-ho vam anar a sopar a ca la Madalena i el Joan. De primer entrant de marisc, amb llagostins, escamarlans, caragols i cloïsses amb unes salses brutals. I de segon fricandó de vedella amb bolets. Aquelarre de pastes i pastissos de postres i a esperar les 00h. Cap a tres quarts vam anar cap a la plaça, on ja hi havia gent. Es va repartir cava i raïm per a tothom i de sobte, van tocar els quarts i les hores al vell rellotge del campanar. Per primera vegada en molts anys em vaig menjar el raïm com mana la tradició; gra per campanada. Els moments posteriors són els millors. Abraçades amb la gent, salutacions i els nostres millors desitjos. I d’allà a acabar de recollir i cap al bar a deixar que la matinada i els gin tònics ens ennuvolessin. Bon any 2019 per a tothom!

010119 PRIMER DIA DE L’ANY. Llevar-se amb el concert de Viena i amb el cap mica ennuvolat. Almax i Gelocatil; la recepta. Arreglar-se, sortir al carrer i veure que fa un dia radiant. Un dia que molts aprofiten per pujar a la Mola. Calia baixar cap a Reus però ja que els fillols venen a complir la cita de cada any amb el tió. Vam dinar plegats sopa de galets i pollastre. I a fer cagar el tió petits i grans. La il•lusió de la canalla és incomparable!

020119 ENTREGA DELS REIS AL PAU. Com mana la tradició, el padrí ha fet entrega del reis al fillol, i aquesta vegada una miqueta més avançat ja que així podrà tenir uns dies més per gaudir-ne. Berenar reeixit a base de delicatessen de xocolata i d’aquelles converses que trobes en falta fer més sovint.

050118 NIT DE REIS. Un any més ses Majestats feren cap a la capital del Baix Camp. Una munió de canalla il•lusionada i ansiosa els esperava. A partir de les 19h els carrers del centre s’ompliren de gent. Lentament, les carrosses, els patges, els grups i els Reis Melcior, Gaspar i Baltasar baixaren fins a la Mercadal. Enguany els veiérem davant del Bon Mar al Raval. Tres novetats: la rua va ser més lluïda, es van llençar caramels tous i la comitiva i el rei negre eren africans.

Cerveseta i a buscar els reis del Batan, a casa de mons pares, amb sopar (caldet i entremès) i tortell de reis inclòs.

La nit la vam acabar al Despertaferro de revetlla fent uns gintònics. La nit va ser curta!

060118 DIA DE REIS. Ens hem llevat i ses majestats ja ens havien deixat els regals de casa sota de l’arbre. Reis encertats!

El darrer dels dinars de Nadal l’hem fet a casa de la Rosa i el Joan. Ell avui doblement celebra, ja que a més fa l’aniversari; 71 anys! Per molts anys! Recull de regals del Sardà, aperitiu, caldet i vedella estofada amb rovellons de Colldejou. Torrons, tortell, cava i sobretot la companyia de la família; el més important del Nadal.

070118 L’ENDEMÀ. Doncs mira; encara ha estat un dia amb màgia. Primer hem anat a buscar un lot de tres vermuts que ens havia tocat a Cal Baró. Moltes gràcies!

Després hem anat a fer unes birres i braves a la Mercadal, amb el sol apqretant com ai fos el mes de maig.

Finalment, hem dinat a ca la Victòria per acomiadar les festes. Un bon final!