9 de nov. 2015

FESTA MAJOR DE PORRERA. SANT FRANCESC D'ASSÍS 06-091115

A la matinada, quan el sol encara acaba de dropejar una miqueta més abans d’obrir els ulls al nou dia, m’he tornat a perdre pels silenciosos carrers de Porrera. És allí on trobo la pau que la ciutat em lleva. És aquí i a la terra on sento que les meves mans no tremolen i el meu cos reposa. És aquí on any rere any sento els primers fums que surten de les xemeneies. És aquí on comences a ser conscient que el fred està trucant a la porta.. És aquí on noto que les meves arrels em lliguen i em fan sentir orgullós de dir que encara que una micona sóc de poble, sóc d’aquest poble, sóc de Porrera.

Aquest primer cap de setmana del mes de novembre, amb una calor més digna del mes de Juny, Porrera ha celebrat la seva festa major grossa; la de sant Francesc d’Assís. Al llarg de quatre dies s’han programat tot uns seguit d’actes dels que s’ha participat en una massiva assistència. Veiem una mica una retrospectiva del que hem pogut assistir.

DIVENDRES 061115
Mentre a la plaça de Missa preparaven la tronada, ens vam encabir com vam poder a l’ajuntament per assistir al pregó d’en Lluís Llach. Primer de tot, el nou flamant alcalde Jonàs Macip va presentar en Lluís. Aquest va prendre el relleu per fer un discurs dividit en dues parts. La primera més protocolària i llegida, i la segona més improvisada. Evidentment la segona va ser seguida amb una enorme expectació i interès. I és que en Llach no deix indiferent a ningú i menys ara que és al Parlament.

Quan la gent estava ben situada es va procedir a l’encesa de la tronada al bell mig de la plaça. L’encarregat va ser precisament en Llach. Al final de la mateixa, una inscripció en pólvora llegia que érem a la festa major de Porrera 2015.

El protagonisme va ser agafat per la colla i el Drac de Reus. Després de fer diverses enceses just davant de l’església va sortit deixant anar foc pels carrererons. El perxe es va convertir en un dels indrets més espectaculars, junt amb el pont vell clar.

El jovent, després de sopar, es va trobar al casal per assistir als concerts programats per la nit. El plat fort va ser el concert de Segonamà.

Toninaina

DISSABTE 071115
Ens vam llevar a mig matí, i és que el dia acabaria sent llarg. Passades les onze del matí vam fer cap a la plaça Carretera per gaudir del tasta Porrera. Els cellers del poble ens van presentar els seus vins mentre que els diferents establiments del poble ens van presentar les seves menges. Per amenitza la matinal vam estar molt ben acompanyats per la música dels Maneros sound system. La cata va ser la següent: Herència del padrí, Vi de vila, Vinyes baixes, Coster blanc 2014, Sentius, Mas Mallola Ferral i Mas d’en Compte blanc. En general molt bé però em quedo amb el Vinyes Baixes del celler Clos Dominic, el Vi de Vila del Celler Vall Llach i el Mas Mallola del Celler Marco Abella. Enguany de blancs em quedo amb el Coster Blanc del Celler Sangenís Vaqué.

Després de dinar, ja al vespret, vam baixar fins als Rentadors per assistir a la Presentació del 8è Terra i Cultura, coincidint amb la trobada del Jurat a Porrera (Josep Roca, Empar Moliner, Laura Aimeric, Lluís Gendrau, Ramon Muntaner i Lluís Llach). Es va programar una preciosa actuació recitació a càrrec de la Silvia Bel (a la veu) i Tomàs Musical (guitarra i veus). Es va voler homenatjar al poeta valencià Vicent Andrés Estellés. La combinació del recitat i les cançons en les lletres d’Estellés ens van fer posar la pell de gallina en més d’una ocasió.

DIUMENGE 081115
Així vam arribar al dia gran. Mentre es preparava una gran xocolatada a la plaça de l’Abadia, els gegants i les gralles van prendre el protagonisme del carrer. Passats dos quarts de deu, la canalla vestida de catalaneta i catalanet especialment per a l’ocasió van anar casa per casa a repartir les coques de sucre de la festa major. Any rere any, generació rere generació és una bonica tradició que s’ha anat repetint al nostre poble. I com dèiem en acabar xocolatada per aquell que en volgués.

Mentrestant, a l’ombra de la plaça de l’església els Factoria folk anaven escalfant motors. Passat el migdia va començar la missa en honor a Sant Francesc. L’església es va vestir amb la millors de les gales amb la Coral de Porrera, els Gegants i les ofrenes. Just al mig de la celebració es va procedir a pujar les ofrenes a l’altar. Acte seguit, sota les notes de la Jota de Porrera, la Garrantxa i lo Molló –amb l’estelada al coll- van ballar-la just davant de l’altar. Va ser un moment ben emotiu.

Finalitzat l’acte litúrgic, la gent va gaudir d’un vermut popular a la mateixa plaça. Calia agafar forces pel gran moment que arribaria tot seguit. I és que 70 anys després Porrera tornava a ballar la Jota de Porrera, seguint les notes dels Factoria Folk. De veritat que va ser un altre dels grans moments de la festa major. Una festa que recordarem per sempre més!

El vídeo de la Jota de Porrera (clica al damunt)

El treball va fer que no poguéssim quedar-nos a més actes. En qualsevol cas, agrair la feina que s’ha dut a terme des dels més diversos àmbits i entitats del poble. Realment ha estat una gran festa major.