23 d’ag. 2010

DE COLLDEJOU A ESPOT! UN CAP DE SETMANA A LA FRESCA 20-220810

L'ITINERARI _______________________________ç

DIVENDRES 200810
Colldejou, Balaguer, Baronia de Sant Oïsme, Embassament de Terradets, Sort, Llavorsí, Escaló, Escart, Espot

Interessant visitar l'església a la part alta de Balaguer i donar un tomet al voltant del riu. Anant tirant amunt passes per la Baronia de Sant Oïsme; un petit llogarret a dalt d'un turó que domina el meandre que descriu el riu. En destaquen la torre de guaita i l'esglesiola romànica petiteta.
Aquesta vegada l'embassament de Terradets estava a tocar del límit de la seva capacitat.
De Sort val la pena donar un tomet pel carrer major i la placeta que hi ha al sortir. Pels amants de la loteria hi tenim la Bruixa d'or.
Els drets carrerons -i estrets- de Llavorsí no deixen indiferent, junt amb les aigües fresques que brotllen de les seves fonts. Al bell mig del poble -només accessible a peu- hi ha una església romànica. Interessant veure'n l'arquitectura de les cases.
D'Escaló és interessant el seu nucli tancat medieval. Encara conserven les entrades d'accés al que va ser un recinte tancat. Vam coincidir en que el poble estava de festa major. Entre les activitats van jugar a bitlles. En lloc del bitllot llencen una bola de fusta. A la part alta hi ha una torre de guaita amb una vista impressionant. Es troba situada al bell mig de la carreterona que uneix el nucli amb Escart. Sinuosament vas ascendint, creuant els dits perquè no baixi cap cotxe de cara. Hi tenim l'ermita de la Roca i el nucli antic a l'interior de la vall.
Vam fer nit a Espot (Hostal Palmira)

DISSABTE 210810
Espot, Estany de Sant Maurici, Cascada de Ratera i Estany de la Ratera. Espot (Piscina i Futbol).
Vam llevar-nos ben d'hora, després de dormir ben tapadets i amb la panxa ben plena després d'un copiós esmorzar amb pa amb tomàquet i embotit divers. El repte era pujar fins a Sant Maurici i ho vam aconseguir. Aproxidament amb una hora i mitja ens vam plantar a l'Estany. El camí és xulíssim i és molt facilet (apte per a tothom). De fet semblava Salou en hora punta. Com que hi pugen taxis-jeeps hi ha molta gent. A més era dissabte. Allà, als peus dels encantats vam menjar una miqueta i ens vam refrigerar en una font natural que hi ha.
I no vam conformar-nos vam continuar l'ascenció fins a la casacada de Ratera. Una cascada que ens la seva part baixa agrada però que en la seva part alta impressiona. M'hi vaig acostar i realment feia impressió. A partir d'aquí si que el camí es va complicar. Vas ascendint fins que arribes al llac de Ratera per sobre dels 2000 metres. Llavors ja vam dir prou. El cert és que començàvem a estar cansats. Allà vam poder gaudir de la pau de la muntanya ja que no estava tan massificat de gent!
De tornada a Espot vam anar a refrescar-nos a la piscina municipal que per cert és gratuïta. L'aigua estava gelada!
D'Espot val la pena quedar-se una estona contemplant la bellesa de l'aigua que baixa. Aquella remor imparable, de dia i de nit. A nivell d'edificis fixeu-vos en la torre de guaita, l'esglesiola de Santa Llogaia i el pont romànic per travessar el riu. A nivell de comerços s'ha de reconèixer que els preus són una mica més alts; com en un lloc turísitic.
Vam anar fent temps fins a l'hora del partit, el qual el vam vaure i gaudir en un pub al costat del riu. Va ser formidable! Veure aquell Barça, les Mortitz... Només vaig trobar a faltar al meu company de fatigues futboleres: l'estimat Martí! Finalment, vam sopar i a dormir (segona nit als Apartaments Pere).

DIUMENGE 220810
Espot, Esthais, Jou, Son, València d'Àneu i Esterri d'Àneu.
Ens vam acomiadar d'Espot amb un bon esmorzar no sense donar un darrer cop d'ull a l'antiga rectoria on durant diversos estius vam compartir excursions amb la gent de Porrera. Què bé que estàvem! A més vam descobrir pràcticament tot el Parc; a part d'enamorar-nos per primera vegada; o segona... Quins temps aquells!
Vam fer una rutilla molt recomanable. Primer Esthais. Un poblet petit des d'on pots veure la part alta de Súper Espot i la Vall d'Àneu, ple de camps aquestes alçades grogrencs i amb una arquitectura molt pròpia del pirineu.
Molt semblant és Jou, malgrat que és una mica més planer. A les cases hi podem veure un bon treball d'orfebreria i les típiques finestrones del damunt de les teulades. Vam coincidir amb el Bisbe de la Seu que va venir a presidir la Missa del diumenge, en una de les esglesioles que han pogut conservar el seu vell retaule de fusta.
El mateix succeix amb Son. Compta amb un campanar d'estil toscà -típic de la Vall de Boí, amb una església romànica amb un retaule recuperat de fusta magnífic. El recinte queda tancat i compta amb una torre que hi havia un rellotge antigament.
Llavors vam anar baixant progressivament fins Esterri, on vam donar un tomet per la part antiga medieval. Val la pena.
I d'aquí vam anar descendint cap a casa nostra. Comptant que a mesura que baixaven la temperatura s'anava fent més esgarrifosa. A Artesa de Segre el cotxe va marcar 38 graus. Estàvem massa mal acostumats aquests darrers dies! Au doncs, a passar calor! Iblama

RECULL D'IMATGES
_______________________________

Balaguer

Baronia de Sant Oïsme

Sort

LLavorsí

Espot

Parc Nacional d'Aigüestortes (Encantats i Llac de Sant de Sant Maurici)