31 de des. 2022

TEMPORADA 2022 A L'HORT DE COLLDEJOU I AL TROS DE PORRERA

A l’hort de Colldejou separació amistosa amb el Ricard. De mutu acord hem pactat que jo em faci càrrec del vell hort i ell es dedicarà al seu tros. Només dir que agrair-li tot el que m’ha ensenyat tots aquests anys. Lo que sé ho sé gràcies a ell. El meu compromís és conservar i si pot ser millorar el que ell va començar anys enrere. Aposto per l’horta ecològica al 100%. Així que tiraré de fem de les cabres del Marcel i d’un bon llaurat de la terra i hi afegiré cendra del foc de casa. També vull que l’hort sigui un espai de flors i plantes diverses, de la mateixa manera que vull que es converteixi en un espai d’acollida per a qui vingui a visitar-me. Serà una nova manera de fer! Mes a mes faré una mica de recull del que he anat fet entre l’hort de Colldejou i la terra de Porrera.

La crònica de tot l'any 2022

GENER

-Collita excepcional de calçots. Calçotades i crema de calçots. En general ha estat un mal any, en canvi a casa nostra han anat se conya. No sé quantes calçotades hem fet. Corroborar que tenien la mida adequada i la dolçor adients. Enguany la novetat ha estat que m’he atrevit a fer una crema de calçots com si fos de porros. Primer passats per la paella amb ceba i una patata i després bullits amb caldo de casa. Boníssim!

-Fem i cendra. Aquesta serà la dieta de les meves plantes i de la meva horta. Miraré si hi puc afegir alguna cosa ecològica més però la base està ben clara. Ah, i una bona llaurada del terra. Com a nova etapa calia tenir motocultor nou, així que em vaig comprar un sthill que em cap al maleter del cotxe. Suficient!

-Collim bròquils i coliflors. Els hi ha costat però al final han esclatat. Em decanto però amb una preparació molt especial pels verdets: a la paella bullits amb una mica d’aigua. Després passats una mica amb oli i salpebrats. Excel•lents! Cap col de Brussel·les. Van atraçades! Les deixarem a veure que fan! S’han espigat amb la calor i no han fet res.

-Comencen a treure el cap els bulbs de flors com narcisos, tulipes, gladiols. He d’anar en compte perquè alguna bestiola està tombant per dins de l’hort i ha fer diversos foradets a tocar dels bulbs.

-Fulles d’enciam. A la tardor vam plantar uns enciams que malgrat el fred ens han donat fulletes que hem anat arrencant per fer amanides. Vist amb perspectiva lo millor es arrencar l’enciam, té millor gust!

-Manteniment crestall de porros. És un crestall que s’ha anat transformant. Al començament hi ha els enciams i hi havia les coliflors i els bròquils. En acabar-se aquests i hem posat unes cabeces de ceba. Veurem com treballen (de conya). Igualment, han estat dies d’afegir terra al crestall per tapar els porros.

-Faves i pèsols i alls. Els vam sembrar amb lluna novembre i els vaig trasplantar al gener, acabant de sembrar de manera directa els que feien baixa: 1 crestall i mig de faves, 1 crestall de pèsols que no ha anat massa bé (de moment per manca de sol) i un crestall estupendo d’alls.

-4 plantes de tiribec (costa que no envelleixin ràpid les baines), rulet de pastanaga (al terra li ha falta esponjor), rulet de bledes (efímeres però suficients) i rulet d’espinac aturat per l’hivern (han treballat bé fins a espigar-se amb la calor)

-Desencebada la bassa. Amb la baixada del nivell de l’aigua el xuclador es desenceba. Hauré de posar un tub més profund.

-Dies de gebrada amb temperatures fredes que ha deixat moltes plantes rostides, per exemple les faveres que han tornat a brotar però.

-Planto 6 ceps que m’ha donat el Susso al barranc, als peus del marge tal com m’ha dit l’Anton (fracàs absolut; ni un).

FEBRER

-Escampada fem i cendra i llaurada general

-Desbrossada barranc. Una brigada l’ha netejat i per primer cop en molts anys l’hem pogut veure net. Suposo que estan a l’espera que alguna barrancada forta hi pugui haver.

-Planter de tomaquera amb llavor de la mare del Francesc. És una varietat autòctona de Colldejou. Veurem si funciona.

-S’espatlla la motosserra Sthill i me n’acabo comprant una de nova que estreno fent llenya al barranc. Com es nota que la cadena es nova.

-Crestall de cebes. N’he posat algunes de tres en tres (rendiment brutal). Dos raconets per a sis maduixeres (l’any vinent n’hauré de posar més ja que en fan poques per maduixera).

-Emciamets. Els primers de la temporada. Els he agafat variats.

-Plantada de dos codonyers al costat del vell al barranc. Es veu que hi ha mascle i femella i es necessiten mútuament. Passat el temps es veuen els primers codonys. Deu haver funcionat!

-He tret els geranis de casa i he fet una selecció amb els millors a qui he canviat la terra. A l’hort els hi he tirat aigua quasi cada dia i han començat a florir que flipes. Mala teoria doncs la que em va donar una floristera que em deia que els geranis havien de patir set

-A l’hort he fet un terrer amb barreja de terres i fem i terra de plantar. El resultat és excel•lent!

-He perfilat bé un canal al barranc per si baixa perquè no es desbordi.

-Faig planter de: ruca, canónigos, menta, albahaca i pipes de girasol. Detecto presència de rosegadors pels voltants que se’m mengen part de les llavors. Només queden alguns gira-sols.

MARÇ

-He netejat el voral que separa el nostre hort del de l’Anton. A la part de dalt hi he posat els vells sacs i a baix cartró que aniré reciclant. L’Objectiu és que hi hagi el menor nombre d’herba sobretot de verders.

-He començat a arranjar els primers crestalls i he col·locat la malla antiherba a sobre perquè no surti herba.

-He seguit arreglant les torretes que he anat pujant aquests dies del poble. La idea és tenir-ne el màxim nombre per posar-les damunt de la malla, per fixar-la!

-Els narcisos i demés ja tenen tres ditets.

-Refaig el semillero. En comptes de deixar-lo dins de la barraca el deixo a l’exterior i el cobreixo amb una mosquitera i plàstic. Hi he posat gira-sols, panís, canònigos i llavor de carabassa variades. Veurem quines funcionen millor. Els canònigos i el panís horrible!

-Endreço la barraca. Neteja i posar prestatgeries noves. M’he trobat dos ratolins morts. Pel que es veu es van fotre uns bitxos súper picants que havia deixat per assecar a la vora d’on van fer el cau.

-Sembrada de patates. N’he posat de dues varietats: quenebec i la red pontiac, a part de les que hi ha per allà d’altres anys.

ABRIL

-Han començat a florir els narcisos, el gladiols i els tulipans. Fot un goig que enamora!

-Hem tingut un parell de tongades de pluja que no només han animat les plantes sinó que també han animat l’herba.

-He acabat de posar cartró resseguint la línia de rec d’una punta a l’altra. El cartró és un material que ajuda a tapar el sol l’herbei massa pròxim a l’horta.

-Acabat de connectar i comprovar tots els tubets principals que surten del conducte central de reg.

-He començat a lligar les pesoleres i les flors que més ho necessiten amb una canya i fil.

-Les primeres patateres comencen a treure el cap de la terra.

-Deixo connectada la part final del reg perquè la zona que ara està cultivada es regui.

-Just abans de setmana santa m’arrisco i planto: cebes, tomaqueres, carabassos, pebrots, albergínies, cogombres, enciams, sembra diversa.

-Pluges per sant Jordi.

-Se’ns comença a desencebar la bassa ja que baixa la quantitat d’aigua de la mateixa.

MAIG

-Netejo diversos punts del reg.

-Arranjo sendero que passa pel barranc i és que l’herba creix forta i ràpid i ho tapa tot.

-Collim tiribecs, primeres faves i a final de mes primers pèsols.

-Desbrossada del Barranc. Passats els dies me n’adobo que m’havia d’haver esperat una mica més.

-Estructures de canya: tomaqueres, albergínies i pebrots. Posteriorment en vaig fent lligades.

-Les maduixeres comencen a fer maduixes. Són dolcíssimes i petitones.

-A Porrera comencem la collita de faves i pèsols. Es minsa. Fa massa calor i el fet de no poder-ho regar sovint fa que les plantes se’n ressenti. Collita regular de faves i quasi nul·la de pèsols

JUNY

-Trec els bulbs antics i al mateix voral del barranc hi poso girasols resseguint la tanca.

-Collita normal de pèsols i faves (sense agobios). Potser és la mida correcta. M’apunto per l’any proper fer-ho més separat.

-Calor intensa que fa que tot creixi amb més força del que és habitual.

-Poso a la bassa un tub més llarg per encebar-los més al fons de la bassa.

-A mitjans de mes arranco les parades de pèsols (que han agafat blanquilla), faveres, cebes, i alls. De manera que queden 6 crestalls buits de cara a la tardor que omplo de fem a l’espera de ser llaurat.

-4 de juny; primers carabassons. 16 juny primeres cogombrets. 16 de juny primeres bajoques.

16. Primers cogombres.

-A finals de mes puna mon pare a l’hort. Està preciós. Esclatant! Opto per posar cartrons als passadissos perquè l’herba no faci tanta via.

-Collim cebes. Ha anat molt bé. Ceba blanca i ceba de figueres i tendra. Val la pena posar els tacos amb les cebes tal com te’l donen de planter.

-Arrenco els alls. Què bon que són. Han crescut força i s’han anat fent rodonets.

-Faig una amanida amb enciam de l’hort i pèsols de l’hort i formatge de Colldejou. Hi afegeixo vinagre de mòdena. Boníssim!

-Esclat brutal dels geranis de casa. Han fet una brotada maquíssima.

JULIOL

-Darreres lligades a les tomaqueres. Collita excepcional de tomaqueres. Al final les millors han estat les benaques i les llargues italianes (que han treballat molt bé). Mida justa de tomacons. Les proves amb les varietats que em va donar la Sisqueta (típiques de Colldejou) no han anat massa bé.

-El dia 4 collim 40 cogombres. Impressionant!

-Poso dos plantes de bitxos.

-Xalo tallant fulletes de ruca i fent amanides amb tomaca i cibulet.

-Comencen a esclatar els gira-sols. És una passada veure tota la vorada plena de les seves precioses flors.

-L’hort fa un goig que enamora. S’hi respira una gran vida i com no plou massa les plantes semblen més sanes del que és habitual.

-Just abans de marxar de vacances vivim les dues primeres grans collites de tomaques, pebrots carabassons.

-Les restriccions d’aigua comencen a ser evidents ja que no plou. Comença a perillar el reg!

-Han anat més lentes però les tomaquetes xerri comencen a produir també.

-Planto els porros al tram inicial de l’hort on hi havia les faveres i les pesoleres.

AGOST

-Collim les darreres patates. La varietat vermella que quedava. Globalment han anat bé. El problema ha estat la conservació. Per desgràcia s’han anat fent malbé. La papallona ha post els ous i hi ha hagut erugues que han anat fent cavernes per dins malmetent-les. Les dues varietats posades i recollides han estat les kennebec i la red pontiac. Fer patates fregides o ous estrellats ha estat genial.

-El 28 d’agost hem collit els primers moscatells al Maset de Porrera. Unes motes de raïm blanc de la parada més solana amb gust i dolçor excepcionals.

-Ni les tomaqueres ni cap planta ha agafat cap malaltia enguany.

-Esclat brutal de gira-sols. Junt amb les flors de les carabassoneres i de les bajoques són les mes boniques. He aconseguit el que volia: moltes flors i molts pol·linitzadors que ajudessin a les plantes. Ha estat un èxit.

-Albergínies. Gran collita d’albergínia negra. Ha sortit forta i amb poca llavor. Apta per ser fregida i sobretot ser escalivada també. He alternat les varietats més llargues i més rodones amb un rendiment semblant. Dono una altra oportunitat a les blanques. De moment estan com estancades.

-Sembro els calçots on hi va haver les patates.

-Poso ja els elements de cara a l’hivern: coliflors, bròquils, espinacs i tanda d’enciams i escaroles.

SETEMBRE

-Esclat impressionant dels pebrots grans morro de vedella. Lentament s’han anat fent vermells. Tenen un sabor brutal i són ideals per escalivar.

-Al tros de Porrera certifiquem que la collita d’avellana serà un desastre. Només a la part baixa alguns són els avellaners que tenen algunes avellanes. Així que ens afanyem a arreplegar-les amb pala amb terra i tot perquè no ens les fotin els jabalins. Collita zero d’ametlla, una desena de figues i dos caquis. Un trist balanç per un any desgraciat. S’ha solapat una mala pol·linització amb una sequera massa perllongada en el temps. Pel que fa al raïm negre gra petit i concentrat de gust. La majoria han estat cruspits pels afamats ocells. Amb la poca collita a casa m’he dedicat a ficar-me a fer llenya a la llera del riu aprofitant el munt d’arbres caiguts i rames trencades del Glòria i el Filomena.

-La varietat Montserrat de tomaques ha fet un esclat final ara. He fet unes tomaques de la bitlla d’un bitllet de 50 euros.

-Les carabassoneres segueixen produint a l’ample dos o tres carabassons al dia igual que les cogombreres. Queda clar que la propera temporada no caldrà posar 6 plantes de cada. Fan una flor preciosa.

El dia 14 de setembre cullo el gran gruix de carabasses potimarró. La part que tocava al terra s’ha podrit una mica degut a massa humitat.

-Les darreres bajoqueres plantades després de fer flor lileta i blanca (dues varietats: rodoneta i plana) estan donant baines delicioses.

-No donem a l’abast amb les albergínies tampoc, de manera que donem prioritat a les negres. Les blanques han produït i pot ser que fins i tot siguin més gustoses, però tenen una llavor incòmoda de digerir, massa grossa. Si passes massa dies més grossa es fa i més indigesta.

-Comencem a recol·lectar tomacons. S’han estès com la pólvora i he hagut d’eliminar moltes plantes a modus de mala herba.

-Al final no he tingut problemes per regar.

-Només m’han sobreviscut els geranis que vaig escampar per l’hort. Els de casa tots menjats per la paloma. Una llàstima. He procedit a llençar-ho tot. L’any que ve temporada nova.

OCTUBRE

-Ja feia temps que ho tenia en ment i ara ho duc a la pràctica. Arranjo la parada del costat -més solana- per ficar-hi tres crestallets. Primer però cal tancar-ho amb palets i llaurar-ho. Després faig els crestalls i finalment em disposo a fer-hi arribar un tubet de reg. Finalment, hi sembro pèsols, alls i faveres, a part de tiribecs i espinacs. En veurem el resultat.

-Començo a desmuntar les canyes de les tomaqueres més malmeses.

-Vaig calçant els calçots que són al tram inicial on abans hi havia les patateres.

-Gran collita de pebrots padrons i italians que comença a estancar-se ja que a l’hort la llum ja hi va entrant menys ja que va més baix el sol. Dels italians n’hi ha uns que si els deixes més temps es tornen vermellets. Han estat els millors ja que són dolcets i tendres.

-Fem les primeres cremes de carabassa de la temporada. Una mica de ceba, patata, porro i carabassa. Un menjar excepcional!

-Encetem la darrera tongada d’enciams que collim de la darrera sembra. Enguany hem optat pels Maravella i ha estat uns bona collita. Ara queda aprendre quan cal plantar-ne més sovint per no deixar de menjar-ne mai.

-Seguim collint bajoques tot i que comencen a minvar. Cullo la darrera tanda de pastanagues. He observat que potser calia una terra més flonja. S’han desenvolupat més cap als laterals que no pas cap a baix.

-Poso al terra els bulbs de cara a la primavera de diferents varietats com per exemple tulipans i gessamins.

-Arranco cebes que han quedat a mitges i les tallo per de nou posar-les al terra a veure que fan.

-Arrenco els gira-sols ja mustiguejats i els deixo a assecar al sol. Uns dies més tard em dedico a separar-ne les pipes. Serviran de llavor per l’any vinent.

-Acabada la temporada al tros de Porrera, estic content ja que hem fer diversos dinars al maset amb mons pares. Un goig compartir estones amb ells i amb bon menjar, clar.

NOVEMBRE

-Al tros em dedico sobretot a reforçar els sistemes de protecció que tenim als avellaners i és que les bèsties van boges per trobar aigua i menjar i ho destrossen tot. És una feina força infructuosa ja que sempre troben punts dèbils. La veritat és que es molt matador refer el que destrossen.

-Dono fe a l’hort del fracàs a nivell de bròquils blancs. Les plantes han agafat una malaltia rara, deteriorant les fulles a base de tacar-se. Els bròquils s’han tornat negres de les puntes i han estat immenjables, amb una pudor increïble. Al final he optat per arrencar-ho tot.

-Sembro espinacs, faves i pèsols.

-Faig les canyes ara que és lluna i apilo en grups de 30 les canyes. Les poso aixecades i que no toquin al terra perquè es deteriorin el menys possible.

-Collim les carabasses llargues (buternut squash). Seguim tenint ben maques les plantes d’api, julivert i cibolet. En trobar el pecíol trencat, agafem també les carabasses rouge bif (típiques). N’han sortit 5 i són enormes.

DESEMBRE

-Amb l’hort en descans ja, només podem collir algunes bròquils verdets, bledes i porros. En els dinars tirem de congelador i barregem faves, pèsols, bledes, patates i pastanagues. Un gustàs!

-Sembro alls liles. Veurem!

-Arran de la prohibició de fer foc al tros ens dediquem a Porrera a esporgar els avellaners. Apilem les rames als vorals a l’espera que rectifiquin de cara a l’any nou i es pugui tornar a fer foc. Notar que en els lloca més enclotats s’hi ha acumulat molta fullaraca. La pluviometria en aquest darrer trimestre de 2022 no ha estat dolenta. Ha anat fent ramets molt ben rebuts per la natura. La mina, d’estar a baix de tot, ha revingut i només li queden dos dit per omplir-se del tot. Els bidons igualment amb l’aigua de la pluja estan plens. Decideixo amagar les plantes a dins del corral tot i que les temperatures són anormalment elevades.

-Xalem collint escaroles i fent amanides amb romesco. Una menja excepcional i d’hivern.

-Vaig desfent els bancals, trec els tubs i la lona protectora antiherbes. Procedeixo a escampar cendra que fem a casa i una mica de fem que encara quedava. Roman la terra a punt de ser llaurada.