4 d’abr. 2018

SETMANA SANTA 2018 DEL 2203-020418

Han estat sobretot uns dies de desconnexió. De pensar en altres coses que en la rutina del dia a dia i això s’agraeix. També hem estat amb la família i els amics. Hem visitat una ciutat brutal com Roma i hem tingut temps per ser entre Porrera i Colldejou. Finalment, hem entregat les mones als fillola i padrins ens les han entregat a nosaltres, de la mateixa manera que hem participat dels actes més importants litúrgics de la setmana santa.

22-270318 ROMA. Amb aquests 5 dies ens hem endinsat en la màgia interminable de la ciutat eterna. Hem recorregut els seus carrers (Corsos, viales...) i sobretot les seves places (Navona, Popolo, Espanya, Venezia). Ens hem emmetzinat amb l’aigua de les seves fonts (Trevi, Tauturaghe) i el gran riu Tíber. I amb gran il•lusió hem entrat als grans monuments darrere dels quals la història segueix sobreeixint-se (Colosseu, Fòrums, Panteó, Termes, Teatre Marcelo, temples, columnes, arcs..). Amb aquella expectativa perdre’s pels seus carrers i barris com el del Trastevere, per arribar com a gran colofó a Sant Angelo i accedir al Vaticà, on el diumenge de Rams vam beneir el llorer que vam dur del mas de Porrera; el mateix dia que fèiem un any de casats. I què dir dels Museus Vaticans i la Capella Sixtina? Et quedes sense paraules! I que dir del menjar; de la pasta, de la pizza, de les salses i el formatge, el pa, el vi del Chianti i la birra Moretti o la Inchiusa. Si noi; hem estat uns dies a la glòria! El gran moment d’èxtasi el vaig viure la darrera nit abans de marxar. Amb la música de Gladiator a l’auricular vaig repassar un a un tots els monuments de la vella Roma. Impressionant!

290318 ENTREGA MONA AL PAU. Matí d’ hort per comprovar que calçots, faves i pèsols tiren endavant. Foc a l’estufa a punt i anar a buscar la mona. Mona de la Serra d’Almos de xocolata amb pilota al damunt de xoco. El meu fillol Pau va venir amb l’Agatha i el Lluís, a recollir-la a Colldejou. Dinar amb caldet i llomillet al forn i unes bones postres de xocolata i mouse de llimona i vi negre de cal Pla. Al vespre, reunió del Centre Cultural de Colldejou per preparar l’any de l’aniversari i repassar com ha anat tot fins llavors.

300318 DIVENDRES SANT. De bon matí ajudar en la mudança a la Lu i el Rix abans d’acomiadar-se del pis de Marçà per venir a viure a Colldejou. En acabar participar de la processó del Via Crucis pels carrers del poble i la posterior celebració eucarística a l’interior de l’església, commemorant la passió i mort de Jesús. Anar a dinar a ca la Rosa i el Joan i gaudir amb les dues menges típiques del moment. De primer cigrons amb ou dur i de segon bacallà.

310318 ENTREGA MONA CESC. Brasa a punt per coure l’escalivat (pebrot, albergínia, ceba, patata i carxofa), llonses, costelles, botifarra, llonganissa i cansalada. Vermut i a la feina! Entrega de la Mona de part de la padrina Xell al fillol Cesc i a degustar-la. Tarda de parxís i de jugar als gronxadors amb l’Ona i el fillol. No es cansen tu! Al vespre fer una mica de bossa i, amb les dues mones restants, fer cap a Porrera. Veure com empata el Barça contra el Sevilla i estar una bona estona parlant de Roma amb es tiets i els pares, tot veient-ne àlbums de fotos d’altres anys. Com sempre que dorms a Porrera aquells records i aquella nostàlgia que et venen al cap i no deixen adormir-te fins ben entrada la matinada.

010418 MONA PADRINS I ENTREGA ALS FILLOLS ADELA I MANEL. En un diumenge de Pasqua esplèndid, llevar-se i esmorzar plegats una bona xocolata desfeta amb coca de Porrera mentre veiem a la tele la missa de diumenge de Resurrecció des del Vaticà, on fa just una setmana hi érem beneint el ram ben a tocar del papa Francesc. Càmera en mà i desfent-te progressivament de roba per la calor, tombar per la part del cementiri vell per observar com el poble esclata amb la primavera. I fer cap al riu on l’Adela, el Joan i el Manel xalen tirant pedres a l’aigua. Vermutet al Bar de la plaça i cap a dinar. Entrega de Mones de part dels meus padrins Mercè i Ricardo al seu fillol Isaac i l’Isaac fer entrega de les mones tradicionals als seus fillols Adela i Manel. Per fer baixar els quilets remat de tarda a la pista amb un partit de futbol sala rememorant vells i grans temps.

020418 BEC DE LA GALLINA CEGA I ANAR A MENJAR LA MONA ALS HORTS DEL LLORENS. Matí una mica tapadot amb boira a la Mola i Llaberia però dia per emmarcar. Quedar a les 09h per fer l’excursió que culmina ascendint al Bec de la gallina cega. Tres quarts de camí plàcid i una tram final dret i una mica enredat però una bellesa de paisatge indescriptible. A mig matí esmorzar al pla de l’ermitana i tornar a Colldejou pel barranc de Buidegasses. Cerveseta al bar i posar-se en camí cap a la font del Noguer. Com si fóssim a Sicília vam parar les taules al mig de l’hort; i a preparar l’amanit i la fideuà. Fer el vermutet i dinar plegats volent que s’aturi el temps una bona temporada. Estar a gust amb aquesta gent ben diversa en edat però no de tradició i maneres de fer. Encetar la mona i brindar eternament mentre el dia decau i ser l’hora de plegar. Ser el moment llavors en el que puges al camionet del Susso i desbocat rius com feia temps que no reies deixant-te portar pels salts de la caixa del camió entre taules i cadires. Quin final de festa! Remat final al Bar i una ressaca bona de records que t’emportes per tornar al dia a dia!

Segurament que hagi estat una de les millors setmanes santes de la meva vida! Gràcies!