JOHN LOCKE |
L'EMPIRISME
LES IDEES SEGONS LOCKE
DESCARTES-LOCKE
ESQUEMA COMPARATIU LOCKE-HUME-DESCARTESDESCARTES-LOCKE
Temàtiques
|
AUTOR
PAU
|
AUTORS
DE COMPARACIÓ
|
|
LOCKE
|
HUME
|
DESCARTES
|
|
Origen de les nostres idees
|
Idees simples (de
sensació
i de reflexió)
Idees complexes
(modes, substàncies i relacions)
Negació de les idees inates
Empirisme amb trets
racionalistes
|
Percepcions fortes
(impressions)
Percepcions dèbils
(idees) à còpies de les impressions.
Idees complexes =
agrupació d’idees simples.
Empirisme fenomenista
|
Idees adventícies
Idees factícies o
fictícies
Idees innates (naturaleses simples, veritats universals i necessàries)
Racionalisme
|
Coneixement
|
Conveniència o
desconveniència de les idees. Tipus de coneixement:
Coneixement
intuïtiu (clar i distint, immediat o directe)
Coneixement
demostratiu (a partir d’altres coneixements o premisses)
Coneixement
sensitiu (a través de les nostres idees de sensació)
|
Conveniència o
desconveniència de les idees.
Criteri empirista (empirisme
psicològic): no pot haver cap idea en la ment que faci referència a
l’experiència sense cap impressió corresponent.
Empirisme epistemològic: no es poden admetre termes i conceptes en la
història de la filosofia que facin referència a l’experiència que no tinguin
una impressió corresponent.
Crítica als conceptes metafísics
|
Veritat = idees
innates
Mètode =
procediment que permet trobar les primeres veritats (naturaleses simples)
[regles del mètode] à ajuda a evitat la precipitació i la
prevenció (evitar l’error).
Anàlisi =
Meditacions Metafísiques
Síntesi = Principis
de Filosofia
|
Coneixement racional- no racional
|
Admet el coneixement del món per inferència a
partir de les sensacions (amb la causalitat com a base) à La causa de les idees de sensació és un “no
se què” més enllà de l’experiència.
Admet el coneixement de l’ànima per
intuïció
Admet el coneixement de Déu per demostració
|
Separa del coneixement
racional els conceptes metafísics. Distingeix entre :
Àmbit de la raó: relacions
d’idees (judicis analítics a priori à matemàtiques) i qüestions de fet (judicis sintètics a posteriori à física)
Àmbit de la
emoció: ètica, religió i
creença.
|
Barreja diferents
tipus de coneixement
El món (res extensa = substància extensa) à Idea innata
Ànima (res cogitans = substància pensant) à Idea innata
Déu (res divina = substància divina) à idea innata
|
Conceptes
metafísics
Substància
Causalitat
|
Admet la substància com a una realitat extramental causa de les nostres
idees de sensació. La substància la
inferim a partir de les sensacions. Diu que és un “no sé què” que
produeix en la ment les nostres idees.
Admet la causalitat com a una relació
que fonamenta el nostre coneixement del món. Inferim la causalitat a partir
d’una reflexió simple a partir de les nostres idees.
|
La substància és un concepte metafísic que no podem acceptar en
l’àmbit racional (empirisme epistemològic). És una creença que per efecte del costum
de veure sempre juntes determinades impressions i amb ajuda de la memòria ens formem la idea de
substància, que no és més que una idea
general sense contingut.
La causalitat és només una relació d’associació d’idees. No admet
la connexió necessària que
atribuïm a la relació causa-efecte en l’experiència.
No hi ha cap
impressió d’aquesta connexió necessària, de manera que no podem afirmar-la.
Aquesta crítica posa en qüestió la
Física de Newton.
|
La substància és allò que és en sí i es concebeix per sí mateix.
La substància és captada amb evidència de manera intuïtiva com a una
naturalesa simple. És una veritat absoluta indubtable (tres classes de
substàncies).
La causalitat té un fonament empíric, la connexió necessària és
una evidència garantida per la substància divina (Déu), causa de totes les
coses.
|
LOCKE I LA POLÍTICA
TEXTOS DE LOCKE PER ANALITZAR123
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada