23 d’abr. 2014

SETMANA SANTA 2014

Aquesta setmana santa hem tingut de tot. Vam començar amb pedra i aigua i hem acabat amb més aigua. Durant la setmana però el temps s’ha comportat i hem pogut participar dels diferents actes religiosos que s’han fet entre Reus, Porrera i Colldejou, hem fet alguna caminadeta, hem fet les mones i les hem entregat i ens l’hem menjat i tot.

130414 DIUMENGE DE RAMS
Enguany vam beneir el rams a Das a la Cerdanya. Aprofitant que feia un dia excel·lent la gent es va reunir davant de la porta d’accés de l’església de sant Llorenç perquè el mossèn beneís les palmes, els palmons i les rames d’olivera i llorer. Després ja a dins va oficiar la missa amb la lectura de la passió, en el si d’una església petitiona, enfustada del terra i que tenia un alts bancs on seure.

160414 DIMECRES SANT
Vam poder seguir una estona la processó de la nit. El silenci als carrers era enorme. És dels anys que menys gent he vist seguint l’acte i és que el futbol té molta tirada. La processó en el seu pas per la plaça del Prim quasi que avançava en solitari; només comptava amb la participació dels membres dels passos. Als carrers no hi havia gent. De totes maneres amb un ull posat a la tele i l’altra a la processó encara la vaig poder veure una estona.

170414 DIJOUS SANT
Va ser un dia especial ja que vam entregar la primera mona. Vam arribar-nos fins a Porrera. Abans que tanquessin el forn vam anar a buscar una mona tradicional de sis ous que feia la mar de goig. A Porrera a aquelles alçades encara no hi havia massa gent. Així que vam poder gaudir d’una bona estona a tocar del pont vell fent el vermutet amb una certa tranquil·litat. S’ha de dir que Porrera tot i ser un poble petit sempre s’hi reprodueixen tot tipus de sorolls que no et permeten massa sentir el sons de la natura a no ser que te n’allunis del nucli o t’arraconis en un dels molts raconets bells que té. El so del riu ara que baixa maquet després de les darreres pluges, els xiscles de les orenetes acabades de tornar enjogassades volant pel cel, els lladrucs del gossos, el toc de les campanes...

Vam dinar a casa amb un sol espatarrant i a la tarda vam fer l’entrega de la primera mona al Pau, el qual, superada la timidesa inicial va deixar un bon quadradet buit a la pasta de la coca.
Al vespret vam anar a missa a Porrera mateix per commemorar les darreres hores en llibertat de Jesús abans de ser entregat i patir la passió i mort. Abans de tancar la sessió la gent es va recollir una estona a la capella lateral per vetllar el cos de Crist. Aplaudir el bon fer del mossèn basc que va oficiar la missa en català.

180414 DIVENDRES SANT
Ens vam llevar a Colldejou. Al matí vam fer cap d’hora a l’església. El Jordi, davant l’absència de mossèn Alexis, va fer –i molt bé per cert- el Via Creu seguint els passos de la Passió a dins de l’església. Sempre hi ha moments emotius a la setmana santa i el via crucis n’és un dels que més. Al finalitzar l’acte alguns feligresos es van recollir de cara a l’altar que s’havia muntat a la  part esquerra de l’esglesiola. Mentrestant, la gran creu que presidia l’altar va ser tapada, a l’espera del desenllaç final del divendres sant, amb la mort de Jesús en creu.

Com ja es tradició vam sortir al camp i ens vam arribar a l’hort per recollir una mica de farigola.

Abans de dinar l’Obrador Xellià es va posar en marxa; calia fer tres mones. I així vam començar. Primer de tot vam fer les tres masses; els pans de pessic abans de dinar.

A dinar vam anar als Racons. Què bé s’hi estava! Va fer un dia excel·lent. I per dinar dos dels plats típics del divendres sant: cigrons i bacallà amb ou dur.

De tornada de nou al poble ens vam tornar a posar amb les mones. Primer vam fer la de xocolata del Manel i la del Cesc, i vam deixar pel final la de l’Adela de crema. Anem amb les de xocolata. Primer farcir amb dos pisos de xocolata en el seu interior. Després vam escalfar la cobertora de xocolata i la vam escampar per damunt de la base, tot enganxant-hi les cireres i els ous petits de xoco també i els pollets divertits. Llavors va arribar l’hora dels laterals. Un altre tipus de xoco escalfada i anar apegant-hi el crocanti. Per culminar la pasta enganxar bé la figura de xocolata a sobre de la base i col·locar-hi les plomes llampants. Amb la de crema el procediment va ser el mateix l’únic que en comptes de xocolata i hi vam posar crema a dins, a fora i als laterals.

Una per una vam deixar les mones en un lloc ben fresc a l’espera de ser empaquetades i entregades. I hi vam fer la foto clar!

190414 DISSABTE SANT
A la nit vam fer la segona entrega de Mones. En aquest cas va ser el torn del Cesc de mans de la padrina Xell. Va tenir una alegria enorme, sobretot a l’obrir el paquet que contenia una samarreta amb els seus grans amics: els gegants de Reus. Després amb els pares vam sopar plegats i la vam fer petar una bona estona.

200414 DIUMENGE DE PASQUA
Al matí a Colldejou primer vam anar a la missa de Pasqua. Cal dir que el mossèn va fer una benedicció amb aigua i rames d’olivera que no va deixar indiferent a ningú. En aquesta celebració ja se celebra la resurrecció de Jesús.

Al sortir de la celebració vam celebrar el sant Jordi a la mateixa plaça del poble. El temps ens va respectar i el Centre Cultural de Colldejou va organitzar un any més una paradeta amb venda de roses i llibres. Una festa ben bonica i reeixida! Som dels pocs privilegiats al món que celebrem dos sants Jordi. Fins a l’hora de dinar, acompanyats de música ambient que sonava des dels diferents altaveus distribuïts pel poble, la gent del poble i de fora va anar acostant-se a la paradeta per adquirir roses i llibres. Els més venuts van ser llibres per als més menuts. De roses es va fer net!

I sense massa temps i amb el temps girant-se vam carregar les mones restants al cotxe i vam fer camí cap a Porrera. Abans de dinar vam anar a fer un vermut al Cafè antic. Vam dinar a casa i després de dinar va arribar l’hora de la veritat per als més menuts. Primer va ser el torn de l’Adela i la seva mona de crema, després el Joanet que va rebre de mans del seu padrí Lluís una mona de xocolata i finalment l’altra de xocolata per al Manel. I amb les postres vam poder provar-les una mica.

Com marca la tradició a Porrera, jo encara com fillol també vaig recollir les mones de mans dels meus padrins Mercè i Ricardo.

Mentre la pluja feia acte de presència vam fer passar la tarda enjogassats amb els més petits. És dels dies que Cal Magí fa un goig que encanta.
Aquella nit ja van caure a Colldejou 4,7 litres.

210414 DILLUNS DE LA MONA
Ens vam reunir a casa de l’Ilie i la Sandra als peus de la Mola. Vam fer un bon foquet a fora al carrer per coure la carn. La veritat és que no feia fred; es notava molt la humitat. Tot i així un bon vermutet i unes patatetes van fer passar-nos tots els mals.

El temps però es va anar complicant. Ens vam mullar fins i tot una miqueta no obstant missió complerta: carn cuita. Així que vam pujar al pis i després de fer-nos la foto per al record vam posar-nos a dinar, al mateix temps que la pluja definitivament feia acte de presència de manera intermitent. I per acabar mones de postre.
A partir de les 18 hores la pluja va començar a ser forta amb patacs d’aigua intensos acompanyats d’algun tro i llamp. En total fins a les 20:30 hores de la nit vaig recollir fins a 54,7 litres en el pluviòmetre del terrat. La llum va perdre’s amb el primer tro i la cobertura i no va tornar fins a les 02:30 hores de la matinada.
Vam apofitar una excletxa per carregar el cotxe i baixar cap a Reus. La pluja va ser molt important ja que els barrancs del voltant del poble baixaven xocolatats amb una força inusual. El punt màxim el vam poder veure a tocar de la intersecció de Pratdip i en el Barranc de Rifà. Una aigua molt benvinguda!

Un bon final de setmana santa. Vam començar amb pedra (a Ponts) i hem acabat amb aigua a Colldejou... com ja he dit! I a la feina de nou!